Arven Šakti Kralj Szomi - Fotografije „Izseki iz Čudežne dežele“
S tako zastavljenimi podobami izziva gledalca, ga priteguje k sodelovanju in vabi k odkritju njene čudežne dežele ‚vsakdanjosti‘.
Iztok Premrov
Od 6. 3. 2018 do 13. 4. 2018
Čestitke mladi umetnici in glasbenici!
Torek, 6. marec, je bil poseben večer v Galeriji Lek. Ne samo zaradi razstavljenih fotografij umetnice Arven Šakti Kralj Szomi, ki so bile objavljene že v reviji Vogue in Observerju, ampak tudi zaradi njene družine: njenega moža Bele Szomi Kralj, ustanovitelja večetnične glasbene skupine "Kontrabant". S skupino so nastopili s tremi instrumentalno močnimi in poetičnimi deli. K čarobnosti večera je pripomogla tudi njuna hči Kika, saj je s svojim glasom pri izvajanju pesmi "Caresse sur l'ocean" naježila kožo marsikaterega obiskovalca. Očetovo skupino je spremljala tudi na klarinetu. Kika velja za odlično klarinetistko in je pred kratkim osvojila prvo mesto na priznanem tekmovanju EMONA, kjer so ji prav vsi žirantje namenili 100 točk. Čestitke mladi umetnici in glasbenici – želimo ji veliko uspehov tudi v prihodnosti.
Kot ponavadi je povezovalka programa Eva Longyka Marušič vodila večer na očarljiv način. K pogovoru je povabila likovnega kritika, gospoda Iztoka Premrova ter umetnico Arven Šakti Kralj Szomi, ki sta se zapletla v živahen dialog o umetničinih delih, njenemu navdihu ter lepoti vsakdanjega življenja in fotografiji na splošno.
V razstavnem katalogu Iztok Premrov to povzema:
V našem intimnem in javnem življenju
„Fotografija je od svojih začetkov neumorni zapisovalec vidnih tem in zgodb tega sveta. Lahko zatrdimo, da po eni strani odseva resničnost, po drugi pa je lahko tudi izraz človekove neusahljive domišljije. Fotografija omogoča raziskavo številnih pojavov, ki spremljajo naše življenje in dogajanje v njem. Nič ni bolj spremenljivo, kot je naš svet, in nič se ne spreminja tako hitro, kot se spreminjajo obrazi sodobne fotografije. K temu so v najnovejšem času dodatno prispevali mobilni telefoni z vgrajenimi fotografskimi kamerami. Kar nekaj let že koristno služijo množicam vsakdanjih uporabnikov, pa tudi tistim, ki se z njihovo pomočjo umetniško izražajo. Fotografija je s tem gotovo še bolj prodrla v vse pore našega življenja in zdi se, da je navzoča prav pri vsem, kar se dogaja v našem intimnem in javnem življenju, v naši zasebni in družbeni sferi.
Grdega in lepega
Arven Šakti ob svojem fotografskem ustvarjanju stoji na stališču, da je poslanstvo umetnika postavljati svet oziroma različna svetova – realnega in domišljijskega, grdega in lepega – pred gledalca, pred človeka, in ga s tem opozarja, da je pot v življenju tako grda kot lepa. Življenje je po njenem temno in svetlo in med seboj se, tako kot v pravljici, borita temna in svetla sila. To je zanjo bistveno spoznanje in ozaveščanje ljudi o tem je seveda manever, ki bi ga po njenem moral izpeljati umetnik.
V seriji fotografskih skic z naslovom Izseki iz Čudežne dežele se avtorica ukvarja s temami in zgodbami, ki se nanašajo na vse to, kar čuti kot poslanstvo v svojem umetniškem izražanju. Svoje poglede na svet, v katerem nastopajo ljudje, živali, pokrajina, arhitektura, elementi kulturne in naravne dediščine, in na prostore, v katerih se srečujejo njeni spomini na otroštvo z dogodki iz sedanjosti, Arven Šakti postavlja pred gledalca v obliki fotokolažev, sestavljank. Na njih ustvarja dvogovore med posameznimi fotografskimi prizori, ki so po njenem nekakšni ‚zamrznjeni‘, zaustavljeni filmski kadri. Njihova izpovedna moč je v povezanosti, v miselnih asociacijah, ki se sprožajo med njimi. S tako zastavljenimi podobami izziva gledalca, ga priteguje k sodelovanju in vabi k odkritju njene čudežne dežele ‚vsakdanjosti‘.
Dinamično zasnovo z odprtim koncem
Za umetničine fotografske kompozicije je značilna svojevrstna sporočilnost, ki sproža niz vprašanj. Njene zgodbe imajo dinamično zasnovo z odprtim koncem. Ne želijo poučevati, ampak pričevati, z njimi avtorica uveljavlja vrsto svojih domislic, ki naj bi jih gledalci dopolnili še s svojimi. Umetnica se s svojimi deli giblje znotraj svojega zasebnega sveta, ki ga pred našimi očmi razgrinja z vrsto drobnih izpovedi in prispodob. In ker so jasne in vsem razumljive, jih lahko v trenutku sprejmemo ter se z njimi poistovetimo. Umetnica si vsekakor prizadeva čim bolj jasno pokazati, kako univerzalen medij je fotografija in kako se z enostavnimi in razpoznavnimi metaforami da stopnjevati njeno berljivost. Za svoje fotografsko ustvarjanje Arven trdi, da nastaja mimogrede in da ji sproti prinaša nove zgodbe, ki so umeščene v svoj prostor in imajo neko ozadje. Zanjo so to, kar obravnava v tem sklopu barvnih fotografij, tako imenovani najdeni trenutki, nikoli jih ne poskuša ‚nastaviti‘ ali kakor koli preurediti. Seveda pa se šele po natančnem pregledu zbranega gradiva odloči za končni izbor tistih prizorov, ki jih potem sestavi v učinkovito kolažno oziroma pomensko celoto. Avtorica meni, da jo k tako intenzivni fotografski ustvarjalnosti spodbuja kar samo vizualno bogastvo sveta, saj v njem mimogrede naleti na vrsto zanimivih zgodb.“
Arven Šakti Kralj Szomi
Arven Šakti Kralj Szomi se je rodila v Kranju leta 1974. Leta 1996 je diplomirala iz umetnostne prakse in sodobne kritiške teorije pod mentorstvom Paula Busha in Jayne Parker na Kolidžu Goldsmiths Univerze v Londonu. Leta 2007 je končala magistrski študij na oddelku za video pod mentorstvom Sreča Dragana in na oddelku za fotografijo pod mentorstvom Milana Pajka na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani. Od leta 2004 deluje kot vizualna umetnica na področju fotografije, videa, knjige umetnika, umetnostnega objekta in prostorske postavitve. Od leta 2004 je članica stanovskega združenja umetnikov ZDSLU. V slovenskem kulturnem prostoru deluje tudi kot univerzitetna predavateljica, članica strokovnih žirij in komisij ter prevajalka strokovnih besedil o umetnosti in oblikovanju iz slovenskega v angleški jezik. Živi in ustvarja v Mengšu.
Samostojne razstave (izbor)
2017 V deželi ogledal, Fotogalerija STOLP, Maribor
2017 Prazno ali polno II, fotografije, Galerija Miha Maleš – Pogled, Medobčinski muzej Kamnik, Kamnik
2017 Betekintés [V pogledu], Gönczi Galéria – VMK, Zalaegerszeg, Madžarska
2016 Fascino 3/4 – Doppelgänger / Spirit Double, fotografska postavitev, Centralna postaja – Vitrine, Maribor
2016 Prazno ali polno, fotografije, Slovenski kulturni center, Szentogotthárd, Madžarska
2016 In view / Sichtbar, Fotogalerie Gmünd – Künstlerstadt Gmünd in Kärnten, Avstrija
2016 Sasha v. Shakti – Dialogi II. – Glej, ne glej, skupaj s Sašo Bezjak, Galerija KiBela, KIBLA, Maribor
2016 Dvojice – Mesec fotografije, Fotonični trenutki, skupaj z Noemi Veberič Levovnik, Galerija DLUL, Ljubljana
2016 Čudežna dežela, Likovni kritiki izbirajo, Cankarjev dom, Ljubljana
2016 Sasha v. Shakti – Dialogi I. – Koraki in poljubi, skupaj s Sašo Bezjak, Galerija EF, Ekonomska fakulteta, Ljubljana
2015 Tanka črta, fotografska postavitev v prostoru, Hiša Layer, Kranj
2015 V koraku, izbran pregled del 2004–2014, Hostel Celica, Ljubljana
2014 Prazno ali polno, fotografije, Kulturni dom Lendava
2014 Prazno ali polno, fotografije, Pokrajinska in študijska knjižnica Murska Sobota
2014 Nature Morte, pregledna razstava fotografij in fotografskih objektov 2004–2014, Grad Podsreda
2014 Nepisane zgodbe, fotografije, Kulturni dom Lendava
2014 Šelest in tišina, fotografije, cianotipija in knjige umetnika, Kulturni dom Franca Bernika, Domžale
Skupinske razstave
S svojimi deli je sodelovala na številnih skupinskih razstavah doma in na tujem.